2e dag 5 juli 2019 Ritje van Newcastle naar Kingussie via Edinburgh

5 juli 2019 - Kingussie, Verenigd Koninkrijk

Redelijk vroeg uit de veren vandaag, er staat een stevige rit te wachten van Newcastle naar Kingussie (Schotse hooglanden) via Edinburgh. Wekkertjes gaan af rond 06.30uur. Ik heb prima kunnen slapen, Esther is 21x wakker geworden vertelde ze. Na de douane handelingen direct de bus in en via de kustlijn van Newcastle naar Edinburgh gereden, een rit van ongeveer 200km.

In Edinburgh kregen we een soort van rondrit onder begeleiding van een Hollandse vrouw die optrad als gids, Paula heette ze. De vrouw bleek een chaoot en had meer interesse in de winstmarge van het openbaar vervoer en invalide opstapplaatsen, dan voor lokale bezienswaardigheden. Wat wel bleek dat midden in Edinburgh een ouroude vulkaan aanwezig is, allang gedoofd, maar wel zeer herkenbaar. Dat was een mooie verrassing, jammer alleen dat Paula nog nooit van fotoshoot momenten had gehoord. De mooiste plekken zagen we voorbij stuiven tot vlak voor het einde van de rit. Er kon nog net een 3 minuten moment vanaf bij een niet zo'n interessante lokatie. Na de rondrit kregen we nog een uur om even rond te banjeren in Edinburgh zelf. Die tijd benutte we door een mooi Schots schildje te kopen voor thuis.

Het tweede deel van de rit was net zo lang als het eerste deel en ging over de A9, een autoweg, geen autosnelweg. Onderweg zagen we heel mooie plekken die we in Nederland echt niet hebben. Alles nog lekker wild, hoge heuvels karig begroeid met wat grassen en mos. Overal schapen uiteraard, die beesten kunnen zelfs op een verticale bergwand nog rustig grazen.

We kwamen rond 20.00 uur UK tijd aan bij ons hotel Duke of Gordon in Kingsussie, een plaatsje vlak bij Inverness. Ron (chauffeur is nog steeds verboden) ging even checken hoe het zat met eten en kamers. Eten kon direct, kamers ook. Het eten was prima dus, mijn eerste black pudding (heerlijk verse bloedworst) voorafje gehad, daarna ijsje, beef, groente en rijstepap. Leuke groep aan tafel ook, mensen hebben soms best humor. Esther was aan het flirten met een mannetje van dik 80, die had de tijd van zijn leven.

Morgen ochtend weer zeer vroeg op, ontbijt wacht om 06.45uur (wie denkt dat vakantie ontspanning is moet geen Kras rondreis gaan maken)