8e dag 11 juli 2019 Van Isle of Skye naar Fort Williams

11 juli 2019 - Gartmore, Verenigd Koninkrijk

Een normale nacht, feitelijk de eerste van deze vakantie. We stonden op rond 06.15 uur en na ontbijt namen we afscheid van hotel Kings Arms en gingen we op weg naar het toeristenplaatsje Fort Williams. Dit beloofde een lange rit te worden en dat werd het dan ook. We reden langs een beroemd kasteel Eilean Donan Castle voor wat fotootjes. Er was geen tijd om het kasteel te gaan bezichtigen, maar de locatie was wel weer heel mooi. Het kasteel ligt in Loch Duich en is gebouwd ergens in de 13e eeuw, al werd het schiereilandje al eerder bewoond door een kerkelijke instelling vanaf 525. Het kasteel was bedoeld als defensie tegen de Vikingen.

Na het fotomoment reden we door een natuurgebied, Glengarry, waar een heel mooie stuwdam gemaakt is voor opwekking van elektriciteit dmv waterkracht. Ook wordt hier veel bomenkap uitgevoerd, Schotland is exporteur van hout. Wederom wat fotomomenten. Toen we het gebied uitreden kwamen we nog in Lochaber een monument tegen, commando memorial. Een mooi standbeeld van 3 commando's en een memorial place voor gevallen commando's uit Schotland.

Vervolgens reden we door naar Fort Williams, een toeristenplaatsje aan de voet van de hoogste berg van de UK, mount Ben Nevis. In de winter is het een ski-oord, in de zomer een leuk stadje met leuke winkeltjes. We bleven er anderhalf uur rondhangen voor de lunch en souveniers. Er was nog wat tijd over om in de buurt een locatie te bezoeken waar een stuk of 9 sluizen achter elkaar lagen om een behoorlijk hoogte verschil van een rivier te overbruggen. Deze sluizen maakten onderdeel uit van veel meer sluizen en 3 meren en wordt caledonian canal genoemd, een verbinding tussen de oost en westkust van Schotland.

Als extraatje gingen we nog even een museumpje in waar kristallen, halfedelstenen en wat fossielen waren uitgestald. Alleraardigst was het bekijken van diverse kristallen onder UV licht, heel bijzonder hoe dat licht werd weerkaatst door sommige kristallen. Een tweede extraatje was het bekijken van een spoorbrug bij Glenfinnan, het wordt ook wel de Harry Potter brug genoemd vanwege de film scene met de trein aldaar gemaakt in de Potter films. Hiervoor moesten we een berghelling op en dat zag Esther even niet zitten. Ik ging dus alleen en merkte dat de beslissing van Esther niet zo'n verkeerde was.... Heel steil en veel modder voor 25 seconden stoomtrein over de spoorbrug. Maar ok ik heb het gezien. Sommige mensen stonden bijna tot hun schenen in de bagger. Ik hield het netjes.

Na de Harry Potter steam train experience reden we langs Loch Lomond door heel ruig gebied, The Trossachs, naar ons hotel, Rob Roy in Aberfoyle. We kwamen behoorlijk laat aan voor het avondeten, maar konden eten vanaf 19.30 uur. Dat eten werd een race tegen de klok, de zaal stond om 21.00 uur geboekt voor een zomers schots volklore feest en we werden dan ook tijdens en na het toetje weggehaald om ruimte te maken. Echte gastvrijheid in Schotland. De kamer was wel in orde gelukkig, alleen dit keer geen badkamer. Morgen naar New Castle voor de afvaart naar IJmuiden.

Ger