7e dag 10 juli 2019 Isle of Skye

10 juli 2019 - Kyle of Lochalsh, Verenigd Koninkrijk

Ondanks een vrij rumoerige nacht hadden we toch nog een aantal uren slaap kunnen pakken en stonden op rond 06.15 uur. BBC 1 meldde ons dat het minder zou gaan regenen in de Hebriden met een temperatuur van 18 graden celcius. Ik snap die Schotten wel, Engelsen zijn niet te vertrouwen, zelfs niet met hun weerbericht. Het werd dus code yellow, a heavy raining day volgens de lokale waarschuwingsborden.

Na een niet zo vlot verlopend ontbijt ( je mocht in de rij staan voor je ontbijt ) gingen we om 09.00uur weer op pad met de bus, ditmaal stond een rondrit over het eiland gepland met high-lights. We reden allereerst naar een piepklein dorpje, Kilmur Skye, vol black houses waar de dagelijkse routine werd uitgebeeld van de mensen, maar dan in de 19e eeuw. Zeer leuk was een house waar een kamertje was ingericht met bedstee inclusief po. Er stond zelfs een antiek ruw houten bureautje in met allerlei huishoudelijke artikelen uitgestald. Ook veel portretten van oud bewoners, de laatste is door de Schotse overheid uit dat huisje gehaald rond 1932.

Tijd vloog voorbij in dat blackhouse dorpje, er was ook in de buurt een kerkhofje met daar begraven een lokale helding uit de 18e  eeuw, Flora MacDonald. Deze vrouw hielp na de slag om Culloden (verloren opstand van de schotten tegen de Engelsen) de opstandelingen leider Bonnie Prince Charlie te ontsnappen aan de Engelsen en later weer terug te laten keren naar Skye. Mooi verhaal hoe dat ging, leest als een jongensboek.

Na de bezichtiging van het blackhouse dorpje werden we weer vervoerd naar Poltree waar we konden lunchen. Ditmaal maar even geen afgeladen lunch, we hadden al genoeg gegeten voor enkele weken. We kochten dus een verpakte wrap met kip met wat groenvoer en een sausje. Terwijl we dat opaten konden we luisteren naar een jonge doedelzak speler die bij het oorlogmonument in het centrum van Poltree een deuntje stond te blazen. De afspraak was om op 14.00 uur weer bij de bus te staan, enkele reisgenoten dachten er even anders over en kwamen te laat. Iets met lang wachten op lunch was het argument. Mja...

Na Poltree stond het vervolg van de rondreis over het eiland van Skye, we zagen enkele mooie bezienswaardigheden zoals Kilt Rock (mooie waterval zo van land in zee). Ik had mijn zinnen gezet op the old man of Storr, een 5 puntige rotsformatie aan de westkust van Skye. Helaas regen regen regen en dus geen zicht op die rotsformatie, geen 3 miljard jaar oude pieken van 15m hoog basalt.

Na de rondrit eindigden we weer in Kyleakin, maar reden we een klein stukje door om op een bootje te stappen en wat zeehonden te gaan spotten. Dit bootje was ook voorzien van ramen onder water niveau, zodat ook onder water kon worden gekeken. We hebben kwallen gezien, heel mooi, maar voor de rest niks. De boottocht duurde een uurtje waarna we afscheid namen van twee olijke schotten, vreselijk beleefd, maar duidelijk een hart voor het zeeleven. Hoewel het niet ver lopen was naar het hotel (nauwelijks 500m), lieten we ons toch maar vervoeren door Ron met zijn bus. Er was nog steeds kans op regen en dat hadden we al meegemaakt eerder op de dag.... Morgen gaan we de eilanden af en gaan we naar Fort Williams.

Ger