3e dag 6 juli 2019 Van Kingussie naar Ullapool en dan met de ferry naar Stornoway (Isle of Lewis)

6 juli 2019 - Stornoway, Verenigd Koninkrijk

Dit was toch weer erg vroeg opstaan, de bedoeling was 05.45 uur. Het werd voor mij 04.45 uur, ik had een wekkertje nog op Nederlandse tijd staan.... en dat betekent een uur eerder pieppiep van die  *&^** wekker.  Fout hersteld en direct toch maar Esther wakker gepord, opstaan hoogste tijd. Bij Esther kan je niet vroeg genoeg dat zeggen. Ontbijt was prima geregeld, al kon je wel maar op 1 manier aan een normaal groot ontbijt bord komen en dat was een verplichte afname van minimaal 1 worstje of gefrituurde spiegelei bij een uit de kluiten gegroeide Schotse kok. Weigeren was geen optie.

Na ontbijt inpakken en wegwezen, op weg naar Ullapool, een havenstadje aan de westkant van Schotland hoog in het Noorden. De route was prachtig, precies de omgeving zo als je dat voor je ziet als je fantaseert over de Schotse hooglanden. Veel, heel veel schapen, we zagen ze in allerlei kleuren. Bleek dat de eigenaren van die beestjes allemaal eigen kleurcodes hanteren. Het landschap was op het ene moment een en al bos (veelal naaldbomen) en op het andere moment groeide er nog net mos in alle kleuren groen die je kan bedenken. Mooi land dat Schotland, maar dat weet iedereen natuurlijk allang.

In het Noorden spreken de mensen veelal een Keltisch dialect, Schottisch Gaelic, een zangerige taal, klinkt lekker in gehoor. Wel een probleem je verstaat dit echt niet. Gelukkig spraken ze ook in dat lekker in gehoor liggende SchotsEngels, ik kan er uren naar luisteren.

We kwamen rond 10.30 uur aan in Ullapool en konden vrijwel direct op de ferry. Het varen duurde ongeveer 2,5 uur, voordat we aankwamen in Stornoway. De ferry zelf was vrij groot en van alle gemakken voorzien, we hebben er lekker kunnen genieten van een maaltijd en hebben op het achterdek gezeten tussen mensen die je forensen kan noemen, maar dan wel met honden. Tientallen honden gezien. Wat ook heel grappig was, was het afgaan van alle autoalarmen als de ferry kapitein een dot gas gaf voor een koers correctie. Door de trillingen gingen alle auto alarmen af, grote pret hehe.

Rond 13.00 uur kwamen we aan in Stornoway en vingen we aan met een eiland rondrit van een paar uur. Tijdens deze rit deden we een klein dorpje aan waar mensen een open lucht museum hadden gemaakt waar je kon zien hoe tot 50 jaar geleden werd gewoond. De huizen werden black houses genoemd en waren eigenlijk niet meer dan plagge hutten met stro daken, echt nog heel primitief. Die mensen waren echt van het land, eenvoudig maar taai. Er werd in een van die huisjes een demonstratie gegeven van een weefgetouw, de man maakte een kleed met zigzag motief. De vrouw bepaalde het doel van de lap stof, de man was dus eigenlijk de motor voor de aandrijving van het weefgetouw. (fietsende beweging en af en toe die klos een ros geven)

Na het open lucht museum gingen we naar hotel Caladh Inn, we kregen kamer 16, een ongeluksnummer zoals al snel bleek. Er was een probleem met de 230v  universeel stekker (paste voor geen meter), een 2 persoonsbed waarbij partner werd gelanceerd zodra je erbij instapte, uitzicht op een lucht afvoer rooster van de keuken waar een takke herrie van af kwam en een magneetkaart voor de kamerdeur die alleen was vergeten dat ie voor die kamerdeur was. De receptioniste had het even druk met ons. Positieve was wel dat het avondeten weer prima was, ook de mede reisgenoten kwamen eindelijk wat los. Dit dreigt nog een leuke vakantie te worden ook!

Morgen staat een nieuwe rondrit op het programma onder leiding van een lokale gids die ons alles gaat vertellen over Isle of Lewis.