Van Terceira naar Faial, 3e reisdag

7 september 2015 - Faial, Portugal

Invulling van het laatste dag op het eiland Terceira bestond uit een ingelaste stadswandeling met gids en een paar uur vrij rond hobbelen vanwege vertraging met de vlucht naar Horta, Faial. Ditmaal een andere stadsgids, Jorgo, Deze gids was beter in het articuleren van de Engelse taal, maar had iets minder feitenkennis. Toch redde we het prima met hem. het werd een soort van religieuze rondgang langs de diverse kerkelijke stromingen. Hij vertelde dat er 9 verschillende katholieke stromingen rondwaarde op het eiland, elk op een ander moment in de 450 jarige geschiedenis gestart.

We hebben de Franciscaner kerk bezocht,Cathedral do Santisimo, Kathedraal sinds dat paus Johannes Paulus II daar rondgetoerd had in zijn gloriejaren en een kerk van de Jezuïeten. De eerste kerk was aan de buitenzijde mooier, maar de tweede kerk duidelijk aan de binnenzijde. Jezuïeten hebben het idee dat door pracht en praal mensen in de kerk te houden zijn, Franciscanen tonen wat meer macht aan de buitenzijde. Ja ik heb goed geluisterd naar Jorge.

Na een rondgang langs de Botanische tuin, een bibliotheek met tienduizenden boeken en manuscripten en een heel bijzondere Hospitaal uit 1492, Misericordia Church. Een kerk onderhouden door een stroming die je kan vertalen als Brotherhood of the Holy Spirit, deze kerk heeft een lekker hip kleurtje, lila. Ze hebben die kerk zo neer gezet dat de voorkant wijst naar de kade, als zijnde uitnodiging voor mensen die hulp nodig hadden wegens verwondingen of ziekte aan boord van schepen. Jorge was duidelijk ook een romanticus.

Na de stadswandeling hebben we nog even een paar uur rondgehangen en met een ander koppel (Jeffrey en Yvette) wat gegeten voor een totaal prijs van 33 euro. Dat was echte roof van onze zijde, aangezien we behoorlijk bunkerde. Prijzen liggen beduidend lager in de Azoren.

's Middags werden we rond 16.00uur opgehaald door de bus en gedropt op het vliegveld om af te reizen naar Faial, ons tweede reisdoel en het kleinste eiland van deze trip. We moesten even wat tijd vullen met rondhangen, maar rond 17.45 konden we instappen in een tweemotorig toestel met turboprop motoren van SATA. Daar had ik wederom even een probleem weg te slikken, ik weet als technicus dat elk los boutje of moertje fataal is bij dit type vliegtuig en ik zag toch duidelijk diverse boutjes en moertjes missen.....vooral bij het landingsgestel. De piloot checkt vooraf altijd even het toestel rondom en checkt dan ook even de luchthappers van de turbomotoren. Dat deed ie even met een hupje en een handje graaiend in de muil van de motor. Hij kon echt niet zien of er een beest in lag ofzo. Ik ging dus met goede moed het vliegtuig in, Esther wederom aan raamkant om haar hoogtevrees te tarten. Kort gezegd deze vlucht verliep wonderwel probleemloos, we schrokken wel een beetje van het neerklappen van het landingsgestel. Een raar geluid alsof het laatste boutje los was getrild van de propellor. Niets loos dus.

We werden opgewacht door de plaatselijke gids (Dolores) met een nieuwe bus met een chauffeur genaamd Cesar. Deze Cesar moet een carrière achter de rug hebben gehad als rally coureur, nauwe straatjes werden doorkruist op topsnelheid (of de rem was stuk). De mensen daar wonen direct aan de straat, deuren gaan alleen naar binnen open, gaan ze naar buiten open dan weet Cesar ze zeker te vinden met die bus. Een dodenrit dus, maar wel goed aangekomen bij het hotel genaamd Horta in de plaats Horta. (alles heet daar Horta, van sporthal tot haven). We hebben zojuist een maaltijd gehad die je echt goed kon noemen, overdaad echt waar. Het leuke was dat ditmaal het avondmaal gezamelijk werd gedaan, das echt leuk met een reisgezelschap. We hebben enkele uren gebabbeld met twee Rotterdamse dames op leeftijd, die waren echt wereldwijs. Begin is goed hier in Horta, morgen de rondrit over het eiland en de stadswandeling aansluitend. ~Ger

1. Rop:
    12 september 2015
    Ha lijkt meer op een bucketlist af en toe
    Gogogo