Zo veel geleerd

13 september 2015 - Ponta Delgada, Portugal

Vandaag weer een zeer overvolle dag, vol met informatie en indrukken. Het is zo veel dat ik nog amper weet hoe de dag begon, maar wat hebben we veel geleerd de afgelopen dagen en vandaag ook weer. De lokale inwoners verdienen zo'n 500 euro, hiervan wordt nog een extra 22% belasting op ingehouden (naast de normale belasting) door Portugal vanwege de crisis. Er is belooft dat ze dit in 2017 weer terug krijgen, maar niemand gelooft het. Ondanks dit zijn de Azorianen zeer punctuele, vriendelijke, betrouwbare, trotse, beleefde en galante mensen.

De mensen hier zijn gek op hun kinderen en dieren.
Azoriaanse hondjes en katjes zijn zeer knuffel en aaibaar.

Alles, echt alles groeit op de vruchtbare vulkanische bodem....alleen moest het eerst geïmporteerd worden... iets wat dan ook veelvuldig is gebeurd uit alle windstreken.
De enige theeplantage in Europa is hier te vinden, ook de mooiste botanische tuin van de wereld. De lokale bananen zijn heerlijk, vol van smaak en zoet. Ze smaken zoals ik me van vroeger herinner...niet zoals de hedendaagse smaakloze meelhap.
Tomatenjam smaakt naar appelstroop...natuurlijke bronnen ruiken naar roestig ijzer en geisers.....brrr zwavel ruikt echt niet lekker!

Nu pas snap ik de term "micro klimaat". Hoog in de bergen kan het koud en mistig zijn, beneden warm en zonnig en 5 kilometer verderop bewolkt of regenen. Zelfs onderling scheelt het weer per eiland. De hoge luchtvochtigheid van Terciera hebben we bijvoorbeeld nergens anders ondervonden.

Schoorstenen hier hebben vaak een vreemde puntige vorm, omschreven als "biddende handen". Dit is zodat de wind er geen grip op kan krijgen.

Tomaten zijn meer groen/oranje als rood, maar met veel meer smaak als bij ons. Het meeste groente en fruit is onbetaalbaar, simpelweg omdat het geïmporteerd moet worden.
De prijzen bij de Zara zijn hetzelfde als bij ons.

Nog nooit zulke grote Bougainvilles en Oleanders gezien, boordevol met bloemen...
En alles went, ik kijk inmiddels niet meer op bij een vulkaantje meer of minder.

Bovenstaande is slechts een fractie van wat we wijzer zijn geworden, eigenlijk moet alles nog inzinken... voor nu is het te veel, te groot en te bijzonder.
Morgen komt hier hopelijk nog meer groots bij in de vorm van walvissen en dolfijnen. ~Esther