Het blijft wel Sicilie hè

31 augustus 2017 - Agrigento, Italië

Ik kom er even tussendoor, Internet is niet al te best hier op het eiland en de tijd is beperkt. Ik heb geen idee wanneer ik weer een mogelijkheid heb. Zijn het werkelijk pas een paar dagen dat we weg zijn? Het lijkt al zo veel langer.

Wat is het soms warm hier en wat zijn de dagen enerverend. Ik heb nog geen mening gevormd, niet echt. Het ene hotel is prachtig, maar heeft waardeloos eten, het ander gedateerd, maar voelt stukken fijner aan. Het eiland zelf is prachtig, echt beeldschoon, maar tegelijk verwaarloosd en vervuild. Vandaag een wc pot , magnetron, bierflessen en zo'n 3000 plastic waterflessen in de berm gespot. Zoals Rita zegt: "Het blijft wel Sicilië hè".

Ik laat de feiten en verhalen voor Ger. Voor mij meer de omringende gebeurtenissen zoals het op stap gaan met 6 medereizigers om een terrasje te pikken in Syracuse...wat hebben we gelachen en genoten. Of zoals gisteren, na een lange oververhitte dag, heerlijk op een trappetje zitten in de schaduw en "apies" kijken...onder het genot van een klassiek geschoolde gitarist en een bruidspaar wat elkaar het ja woord ging geven in een tempel/kerk/moskee die slechts 2500 jaar oud is.

Ik weet nu hoe cactusvijgen groeien, dat granita limone heerlijk dorstlessend is, dat onze ficusplanten hier bomen zijn, dat kappertjes hier als onkruid groeien en dat de Maffia overal zijn vingers in heeft...zo is het meeste water ondrinkbaar en zal zo blijven....de Maffia heeft namelijk belangen in flessenwater. Tevens een zeer belangrijke Siciliaanse wijsheid geleerd: "als het niet regent blijft het droog".

Ik ben benieuwd wat er nog op ons pad komt, ik zie het wel. Piano, piano.

~Esther