Palermo en Monreale, 7e reisdag

3 september 2017 - Palermo, Italië

Ok ditmaal goed de nacht doorgebracht, wekkertje wel een beetje vroeg, 06.00uur. Diner en ontbijt waren dik in orde. Mening is een beetje herzien met dit hotel. Tijdens diner hadden we een kelner die ook blijkbaar clown was. Hij goochelde wat af met aardappelen. De dagindeling was 's morgens een bezoek aan een Dom, een paleis en een kathedraal met daarnaast nonnengangen. Alles onder leiding van een plaatselijke Nederlandse gids, Anna, een dame die meer Siciliaans was dan Nederlands. Ze wist ontzettend veel van Palermo, of het nu cultuur was of botanische tuinen.

De Dom van Monreale was de eerste bestemming, eerste even de 92 treden op en dan aan de overkant van een pleintje het gebouw in. Een groot gebouw door Rogier de 2e (een 2e generatie Normandier in 1200) laten bouwen. Anna vertelde dat die Rogier nogal overhoop lag met de Aartsbisschop van Palermo en dat ie daarom maar zelf even een stad uit de grond stampte inclusief een Kathedraal, de cattedrale di Santa Maria Nuova. Even laten zien wie er echt rijk was. Aansluitend bij de Kathedraal werd een onderkomen voor nonnen gemaakt, een nonnengang, ook erg mooi.

Na de Dom van Monreale ging de trip naar het Normandis paleis (Palazzo Reale) in Palermo, nu de plaats waar het Siciliaanse regionaal parlement zit. We mochten er heel even in aangezien het maar 2 uur in de week open is en wel op zondag morgen. In dat paleis is een hofkapel aanwezig, vol bladgoud en mozaiken met taferelen uit het eerste testament (Capella Palatina). Echt niet normaal zo gedetailleerd, echt vaklui geweest. En dat in een periode dat Amsterdam nog maar een dammetje was in de Amstel.

Na het paleis werd naar de Kathedraal van Palermo gereden, de Cattedrale della Santa Vergine Maria Assunta. Er werd gezegd dat dames geheel gekleed moesten zijn, hoofd en nek ook, er werd niet echt op gelet, maar iedereen liep zoals de paus het graag wilde denk ik. Ook deze kathedraal was vergeven van gouden mozaiken en mooi meubilair. Muren en plafonds geheel bekleed met mozaik. Er was aan het eind van de Kathedraal een afbeelding van Jezus, maar dan met armen van 13 meter spanwijdte. Hij had een neus van 2 meter om maar even de afmetingen te accentueren. Alles geheel opgetrokken in Mozaik. Ik heb me laten vertellen door de gidsen dat er bij dit soort gelegenheden altijd voor mozaik gekozen wordt en niet voor muurschilderingen vanwege de duurzaamheid van de plaatjes.

's Middags werden we als groep losgelaten door de gidsen en konden we zelf onze dag indeling bepalen tot diner. We hebben wat rondgebanjerd in het centrum van Palermo en kwamen een blues zanger tegen die helemaal op de gitaar uit zijn dak ging en dat in de brandende zon. Deerde hem niks, rode kop en doorgaan was het. Esther heeft nog wat snuisterijen gekocht en zorgde voor wat paniek bij een verkoopster van een armbandje van 4 euro, ze kwam met groot geld aanzetten. Ik denk dat de maffia meekeek. Op de terugweg naar het hotel kwamen we een auto tegen die letterlijk op een krik en een blok steen stond. De 4 wielen waren gejat en op de voorruit prijkte ook nog een parkeerboete. Die mensen hadden een offday, dat is zeker. Iets verderop bij een pompstation stond een Siciliaan zijn barbecue op te stoken, helaas op nog geen 10 meter van de benzine pomp. Palermo is echt een gevaarlijke stad....

Morgen reizen we weer af richting Cefalu en Tindari en gaan we naar Milazzo naar een hotel genaamd Hotel Milazzo. Tot morgen.

~Ger