Piazza Armerina en een Romeinse villa, 4e reisdag

31 augustus 2017 - Agrigento, Italië

Op de route van Syracuse naar Agrigento komen we het onderwerp van dag 4 tegen, Piazza Armerina, een opgegraven Romeinse Villa van een onder Keizer. (blijkbaar had je destijds een aantal "hulp"keizers). De villa heet Villa Romana del Casale en is bekend om de veelal puntgaaf gebleven vloermozaïeken. Ik had enige bedenkingen vooraf, ik dacht als dat maar niet saai is. Nou het was de moeite waard. Er is een gang van 65m waarin uitgelegd werd, in mozaik, hoe beesten in Afrika werden gevangen, hoe ze vervoerd werden over land en over zee naar de diverse Romeinse arena's. Ze denken dan ook dat de eigenaar van de Villa destijds een importeur van die beesten was. Verder waren nog dames in bikini afgebeeld. Dat waren geen dames die aan het zonnen waren, maar sportieve dames die wedstrijden deden in discuswerpen etc etc. Bikini was sport uitrusting. Ook werd er lokaal recht gesproken door die hulp keizer, dat deed hij in het Basilicum.

Onderweg een anekdote gehoord van Rita onze reisleidster. Het is gebruikelijk dat na de graanoogsten de resten worden verbrand. De lokale Siciliaanse boeren hadden ontdekt dat je het aansteken van de graanvelden het best kunt doen met behulp van katten. Van deze katten werden de staarten in brand gestoken waarop ze wegrenden en zodoende alles in de hens zetten. Ikzelf vond het een effectieve manier, goed bedacht door die boeren, Esther dacht eerder aan het aansteken van de leuters van die boeren. Ik denk dat dat ook wel effectief geweest zou kunnen zijn.

Onderweg werd een tussenstop gemaakt in Piazza Armerina waar een gezamelijke lunch werd genuttigd. Veel verschillende hapjes en lekkere wijn. We werden er een beetje soezig van en we moesten nog 100km rijden. De helft van het reisgezelschap donderde dus in slaap. Esther viel het vele zwerfvuil op langs de wegen. Inderdaad lag er veel vuil, van bierflesjes tot kapotte wc potten. Afval dumpen behoort blijkbaar tot de lokale gebruiken.

Aankomst bij hotel Akrabello in Agrigento was rond 17.00uur. Mensen kregen vooraf te horen dat er een mooi zwembad aanwezig was voor de gasten. Algeheel gejuich, voor Rita bestemd. Rita kreeg daarna te horen dat er naast het zwembad een bruiloft gehouden werd en dat het zwembad niet toegankelijk was voor overige gasten. Ditmaal werd Rita bijna gelyncht, alleen door Italiaans temperament lukte het haar de brompotten stil te krijgen. Man wat kunnen vermoeide reizigers piepen als hun een zwembad wordt onthouden. Hotel zelf is de 4 sterren wel waard, ziet er netjes uit, de rest moeten we nog ontdekken. Esther heeft al in de buurt een Lidl gespot waar ze mega veel water heeft ingeslagen. Dit wordt een derde koffer. Er is geen centrum om naar toe te gaan hier, dat wordt vroeg naar bed denken we. Morgen gaan we naar Agrigento en gaan we tempels bekijken en dan met name hoe ze ooit in elkaar zijn gezet.

~Ger

1. Rop: