Toeristisch dagje Taormina, 10e reisdag

6 september 2017 - Taormina, Italië

Vandaag niet zo vroeg uit de veren, het plan is om 10.00 uur naar Taormina te gaan. Vanuit Letojanni een reis van 4,5 minuut waarna de reisbus wordt geparkeerd in een speciale garage. Vanaf het pleintje voor die garage rijden om de 10 minuten pendelbusjes naar de stadspoort van Taormina. Reisdoel van vandaag is een grieks/romeins theater bekijken en de hoofdstraat van Taormina uitlopen en dan lekker etalages spotten. De dag is een beetje bedoeld als rustdag vooraf het bezoek aan de Etna morgen. Ok dat kan direct de prullenbak in die opmerking, van rust geen sprake dus. Het was bloedheet in Taormina, het bulkte er van de lustig op los zwetende toeristen, verkeerschaos bij de stadspoorten en die hoofdstraat, daar kwam geen eind aan.

Het grieks/romeins theater, Teatro Greco, was niet vrij toegankelijk, maar kostte per persoon een tientje. Het is een vroeg Griekse versie van een theater, gebouwd 700 jaar voor Christus. Later is het door de Romeinse veroveraars omgebouwd (dat deden ze met alle Griekse theaters) tot een soort van arena voor gladiator spelen. Rita vertelde al eerder dat de Grieken hun theaters uit hakte in de kalkstenen ondergrond en dat de Romeinen eigenlijk de boel groter maakte door er blokken kalksteen bij te plaatsen en het mooi te decoreren met marmer. Recyclen van de beschikbare ruimte zeg maar. Esther dacht aan een rustige dag, maar ik heb haar aardig wat trappen opgesleept vanwege mooie uitzichten. Je weet het he, in voor en tegenspoed. Ondanks de oververhitting was ze toch wel tevreden vanwege het mooie vergezicht over dorpjes zoals Letojanni en Messina, ook het vaste land van Italie was te zien. Je kon echt vreselijk ver weg kijken. Een goedkeurende blik gelukkig gekregen van haar, pfew!

Tweede reisdoel was de hoofdstraat van Taormina, Corso Umberto. Naast honderden en nog eens honderden winkeltjes was ook een kathedraal te zien en een paar bijzondere stadspoorten. Ik ging voor de Kathedraal, de stadspoorten en het uitzicht op de Etna na de Catania poort. Esther ging voor de winkeltjes en de sfeer van de stad. En warempel ze vond alweer een O-bag zaakje waar ze nu werd verrast door schoudertasjes met opknoopbare bloemetjes....Vandaag week ik wat van mijn menu af door geen granita te eten, maar een waterijsje van meloen gedoopt in chocolade met kokos snippertjes. Esther had wederom zo'n zuur smakend ijsje waarbij je je gezicht voelt opvouwen. Ik vermoedt limoen, ik mocht even testen, maar de papillen begaven het en mijn eigen ijsje smaakte nergens meer naar voor een poosje. Taormina heeft vele dure zaakjes aan de hoofdweg, ik bedoel sloffen voor 1200 euro.....welke gek koopt dat.

Er waren nog wel meer bijzonderheden te bezichtigen maar qua tijd en temperatuur niet echt reëel. Je kan denken aan het fort van de Saracenen, arabieren die in 933 na Christus Taormina veroverde op de Byzantijnen ( Oost Romeins rijk) en daarbij duizenden bewoners over de kling joegen. Helaas dat fort ligt 545m hoger dan de hoofdstraat en dus geen optie. Of Isola Bella een door een Britse dame, mevrouw Treveleyan, opgezetten botanische tuin gelegen op een eilandje vlak voor de kust. bereikbaar via een een 2 persoons kabelbaantje, dus geen optie wegens Esther's nachtmerrie, hoogten.

Rond 14.00 uur werden we weer weggehaald door Rita en Giuseppe de chauffeur en teruggebracht naar het hotel. Net voordat de hitte en de in steeds grotere aantallen toeristen ons zouden nekken. Ok tijd voor een middag dutje tot het avond eten.

~Ger