Bezoek aan de dame van Sicilie, Etna, 11e reisdag

7 september 2017 - Letojanni, Italië

Vandaag moesten we weer redelijk op tijd uit de vette lappen en vroeg ontbijten want de dame wachtte op ons. Iedereen van de groep nam deel aan de excursie naar de Etna, terwijl het slechts een optie voor de dag was. Ook wel logisch want een bezoek aan de Etna maak je maar 1x mee en achteraf gezien werden onze verwachtingen dan ook overtroffen. Ze mag er wezen deze dame. Rita vertelde dat de naam Etna afkomstig is van de oude Grieken, vrij vertaald betekent het brandende vlam.

De reis zelf ging zoals verwacht slingerend naar boven langs een redelijk brede weg. In het begin heb je nog wat dorpjes en begroeiing, later alleen nog wat mossen en heel kleine plantjes. Eerste check punt was een verzameling berghutten en souvenir shops op zo'n 2000 meter hoogte. Hier stapte we uit de bus en kochten kaartjes om naar hoger te kunnen richting kraters. De hoofdkrater was voor ons als groep niet te doen, hiervoor moest je toch echt getraind zijn, iets dat ik van die paar 70 jarigen bergbokken en geitjes niet kon verwachten. We gingen naar 3 sub kraters die in 2002 waren gevormd. De berggids vertelde ons dat die kraters in enkele weken gevormd waren, elk een paar honderd meter hoger dan de helling en dat stenen zo groot als vrachtwagens 500m de lucht in werden geblazen.

2e Checkpunt lag op ongeveer 2500 meter hoogte, voor ons bereikbaar dmv een kabelbaan. Esther moest enkele malen slikken maar stapte toch in ondanks haar hoogtevrees. Dapper dapper want het bleek de 5e aangelegde kabelbaan te zijn, de vier voorgangers waren allemaal tegen de vlakte gegaan door aardschokken en magma. Ik liet Esther onderweg nog even zien waar stukken kabel lagen en delen gesmolten constructie. De reactie liet zich raden, Mary, een medepassagier keek mij bestraffend aan en zei "ben je nu helemaal!!", mond dicht over dit onderwerp.

3e Checkpunt was ook het hoogste punt waar we heen gingen, tot ongeveer 3000 meter. Dit werd afgelegd dmv stevige busjes, zeg maar halve vrachtwagens, er konden een stuk of 28 mensen in. Bij het uitstappen werden we opgewacht door de berggids, een veteraan, gelukkig meertalig.

We hebben adembenemende vergezichten gezien en niet alleen door zuurstofgebrek. We hadden ontzettend veel geluk met het weer, we konden echt half Sicilië overzien met alle grote steden erbij. We maakten een rondgang met wat klim en klauterwerk langs enkele van die pas gevormde kraters. De grond was nog behoorlijk warm. Esther werd wat zelfverzekerder en begon steentjes te verzamelen voor onszelf en voor meneer Jansen (werk adresje Esther), die een verzamelaar van dit soort dingen bleek te zijn. Na de rondgang gingen we weer terug naar de busjes. Hier bleek Esther al weer een stuk zelfverzekerder want ze hobbelde voor mij uit, de afgronden links en rechts die toch wel een 100-150 meter diep waren volkomen negerend. Ze blijft mij verbazen....De kabelbaan rit terug vond ze leuk ditmaal, ondanks het feit dat de baan even stil bleef staan vanwege sterke zijwinden. Ik had het idee dat er alweer boutjes en moertjes los konden raken, maar ok ditmaal zei ik niets vanwege de verbodsbepaling van Mary.

Beneden bij checkpunt 1 werd nog even een souvenir gekocht en een bakje echte koffie naar binnen gekieperd. Daarna werden we weer naar het hotel teruggebracht door Giuseppe en Rita. Voor Giuseppe gelijk de laatste dienst, we namen afscheid van onze vaste chauffeur, hij kreeg een dikke maar dan ook een hele dikke fooi vanwege het feit dat hij ons heel heeft weten te houden op al die haarspeldbocht situaties. Een van de medereizigers, Herman, bedankte hem in het Italiaans. Leuk moment om te zien. Morgen afreisdag, maar voor nu eerst nog even nagenieten van de dame.

~Ger

1. Anneke Rusting-Bouland:
    9 september 2017
    Wat een mooie foto,s en wat een prachtig verhaal zie uit naar het volgend verhaal groetjes Anneke