Agrigento, stad met de vallei der tempelen, 5e reisdag

1 september 2017 - Marsala, Italië

Ok het Akrabello hotel beviel al veel beter, goed eten, goede accommodaties en het allerbelangrijkste WIFI was prima in orde. Na ontbijt rond 08.15 de bus weer in, ditmaal voor een ritje van nog geen 10 minuten. Bestemming Valle dei Templi, oftewel vallei der tempelen. De Griekse benaming voor de stad was Akragas, een stad die wel 200.000 inwoners had. Na talloze overnames van veroveraars zijn daar nog zo'n 55.000 van over en die wonen een paar kilometer verderop. De Romeinen maakten er Agrigento van. Na de kaart controle en de security passage werden we meegenomen door de plaatselijke gids, Lenneke. Een Zeeuwse dame die al 30 jaar in Agrigento woont, nadat ze aan de haak was geslagen door een Siciliaan.

De vallei der tempelen bestaat feitelijk uit 4 tempels, waarvan er 1 bijna helemaal nog overeind staat. Twee andere zijn beschadigd door aardbevingen en 1 is tegen de vlakte gegooid door Carthagers na een door de Grieken verloren oorlog. Het zijn in volgorde van leeftijd de Zeus tempel, de Heracles tempel, de Hera tempel en de laatst gebouwde en mooiste tempel was de Concordia tempel. Leeftijd tussen 600 tot 400 voor Christus. De wandeling over de heilige laan was bloedheet, 32 graden en geen wolkje aan de hemel, even flink stof happen. De leerstof van Lenneke was boeiend, je hoort alles over de punische oorlogen en over de wijze hoe en waarom de tempels zijn gebouwd. Ik heb alle 4 de tempels gefilmd om een idee te houden van de afmetingen. Esther was alvast bezig met het uit elkaar halen van de Concordia tempel. (er lagen wat kleine stukjes kalkzandsteen net binnen het afgelijnde gebied). Gevalletje Unesco bellen. Voorts waren nog graven te zien, uitgehouwen in de ommuring van de stad. Deze graven waren van de Byzantijnen, zo'n beetje de eerste Christenen afkomstig uit het Romeinse volk. Ook werden nog 2 marmeren gewaden beelden getoond, beelden van marmer zonder hoofd, zodat deze gerecycled konden worden door er andere koppen op te zetten. Net wie er aan de macht was.

Na het bezoek van de vallei der tempelen werd aangevangen met een mooie reis langs de kust richting Marinella del Seliunte, een kleine badplaats waar de lunch werd genuttigd. Keuze was of buffet met allerlei niet te herleiden groenten en peulvruchten, of een maaltijd met sardines. De mensen die een maaltijd namen met sardines hadden een probleem, er kwamen hordes wespen op de geur af. Je herkenden direct de gasten die aan de sardines zaten door de schokkende wilde bewegingen. Erg leuk om te zien.

Daarna gingen we richting Hotel Baglio Basil in het gebied van stad Marsala. Ik zeg gebied omdat het hotel in the middle of nothing is geplaatst. Tussentijds werd er nog een stop gemaakt bij een ijssalon in Mazara del Vallo, ook weer een kustplaats. Heerlijk ijs, al had iemand zich een beetje verkeken op de hoeveelheden, ze kreeg nog net geen 10 liter emmer ijs met 4 smaken. Aan de andere kant kon je ook zeggen dat ze die hoeveelheid wel kon hebben, ze is Rubiaans zullen we maar zeggen.

Ok nog even terugkomend op Hotel Baglio Basil, het blijkt een hotel te zijn met de omvang en lay-out van een paleis. We hebben nu een kamer gekregen met een vloer van Travertin, een twee persoonsbed met een koninklijk bedhoofd en een bureau met een mooi glazen blad. Vloeroppervlak ongeveer ons huis. Beetje boel over the top voor ons, maar ok we doen het er maar mee.

~Ger