OR 603, Vertrekhal 3, Gate D61, 1e reisdag

28 augustus 2017 - Catania, Italië

Wekker gaat 03.15 uur, schiphol taxi komt om 04.15, opschieten dus.

Nou het werd een race want de taxi kwam om 03.45 uur. Tempo zat erin met deze taxi en al helemaal met deze taxichauffeur. Zei niets, geen emotie, geen kraak of smaak. Een taxi zonder chauffeur eigenlijk, net zoals de nieuwe Tesla, inclusief deathwish rijstijl op de A9. Voordeel was wel dat we op tijd konden inchecken...

1e verrassing al direct een feit, we komen de buren tegen....De buurvrouw Patty kwam ons al tegemoet bij de lokale koffieboer ergens na de douane, ook totaal verrast. De buren gingen naar Lissabon zo vertelde buurman Ad met een mond vol met ontbijt residuen, duidelijk een haastklus. Direct afscheid genomen, ik heb limieten.

In het vliegtuig al direct enkele potentiële Kras reizigers gespot, ik zat naast een Kras dame die direct in slaap viel, terwijl ik weer zat te flippen tijdens het opstijgen.De reis zelf duurde slechts 2uur en 23 minuten, lekker vlot dus.

We kwamen aan boven Catania airport. Het vliegtuig maakt een enorme scherpe bocht en viel gewoon naar beneden. Het waren dezelfde G-krachten die Max verstappen ook ondervond tijdens SPA Formule 1. Ik dacht even dat we zijdelings de middellandse zee in zouden donderen, maar het liep goed af. Prachtige fly by rondom de vulkaan Etna gehad, echt heel bijzonder om even rondom een vulkaan te vliegen.

De hostess ving ons op, Rita een ervaren reisleidster die het al 20 jaar doet en voor deze gelegenheid even overkwam van Pisa waar ze momenteel woont. Aardig mens, dat komt wel goed met haar, ik mag haar Siciliaanse humor wel. Die ging als volgt. Alles gaat anders in Sicilië, vergeet de Nederlandse denkwijze. Humor niet? Nou ze meent het en ik kreeg direct al een Piano Piano voor de kiezen. Vrij vertaald "Rustig aan" of "Kalm!". Dat wordt nog wat....

We waren te vroeg voor Hotel Primavera dell Etna en gingen even een voorstad in van Catania, Acireale heet het, een stadje met 50.000 inwoners. Catania heeft er zelf meer dan 300.000. De lunch of beter gezegd het ontbijt bestond uit een bijzonder ijsje, Granita heette het, een melkijsje met waterijs slush afgetopt met slagroom waar je zoete broodjes in moet dopen. Dit ga ik 12 dagen eten, absoluut.

Daarna naar Hotel Primavera dell Etna, een hotel met bijzondere lay out zullen we maar zeggen, 5 verdiepingen, twee liften die heel raar de verdiepingen afwerken, een bijna niet te vinden receptie en 2 mooie eetzalen.

Morgen rondgang door Catania zelf, cultuur snuiven wordt het, maar wel met het tempo van Sicilie. (piano piano...jaja...)