Catania, stadsverkenning bij 35 graden celcius, tweede reisdag

29 augustus 2017 - Catania, Italië

Ok de nacht was even doorhalen met het gezamenlijke bed, Esther was halverwege uit het bed gestapt vanwege de trampoline eigenschappen van dat zelfde bed, Ik bewoog en zij werd gelanceerd. Esther verdween dus op de bank naast het bed om nog iets van slaap te krijgen. (sorry Sicilië is nu eenmaal een macho mannenwereld, ik volg de plaatselijke gebruiken). Na het ontbijt direkt afgereisd met de groep naar Catania, de stad van beschermheilige Agatha.

De stad zelf is ongeveer 2800 jaar oud, gesticht door de Grieken en het ligt op de helling van de vulkaan Etna. Ik zeg het maar direct, ik had wel 500 foto's kunnen maken van bijzonderheden. Deze stad heeft alles meegemaakt wat je kan bedenken, Invasies van Grieken, Romeinen, Vandalen, Byzantijnen, Moslims, Normandiers, Duitsers, Spanjaarden en uiteindelijk Italianen.

Rita de reisleidster wist te vertellen dat Agatha een landvoogd Quintianus had afgewezen als lover en dat die kerel eerst bij haar de borsten liet afknijpen met een tang.... en later na haar genezing en een nieuwe afwijzing, haar over een bed met glasscherven en hete kolen liet rollen tot de dood er op volgde. Die borsten vind je nu terug in de vorm van gebakken broodjes en kazen, inclusief tepels, echt smakelijk. Ik ben ze op de lokale markten tegengekomen.

Catania kent vele bezienswaardigheden, wij hebben er een paar van bekeken. Zoals de Cattedrale di Sant'Agata aan het plein Piazza del Duomo, een mooie kerk, die enkele malen totaal tegen de vlakte is gegaan door aardbevingen. Nu is hij opgetrokken in Normandische stijl, Barok.

Tweede bezienwaardigheid was de vismarkt (A' Piscaria Mercato del Pesce) nabij de Piazza del Duomo. Een kolkende massa van vis, visstallen, vis verkopers en vis kopers. De herrie van die vis verkopers, de net te verdragen vis stank en het gekrioel van mensen zijn super. Niet te vangen in tekst. 's Middags werden alle vis stallen weer afgebroken en lagen overal stukken zwaardvis, inktvis en barbelen op straat. De straathonden hadden een feestmaal en de lucht was nu helemaal niet meer in te ademen. Kun je je voorstellen dat er mensen op nog geen 10m afstand van een heerlijke maaltijd zaten genieten op een terrasje? Ik zat echt tegen braken aan met die lucht en dat beeld. Die gasten op die terrasjes zijn van basalt, moet wel. In ieder geval.

Als derde en voor dit verhaaltje laatste bezienswaardigheid wil ik nog een fontein noemen op de Piazza del Duomo, het heet Fontana dell'Elefante. Vrij vertaald een fontein in de vorm van een Olifant. Het schijnt een bijzonder beeld te zijn voor Catania. Het is gemaakt van lavasteen en ze denken dat het uit de Romeinse tijd stamt.

Oja heb ik al gemeld dat Catania de geboortestad van Bellini was? Nee? Een heel bekende 19e eeuwse opera componist  Hij heeft een mooi plekje gekregen in de Kathedraal, ik heb hem stiekem even op de foto gezet.

Na al het cultuur snuiven hebben we heerlijke tagliatelle met zalm gegeten vooraf gegaan door....geroosterd broodje met tomaat (Bruschetta), zelfs ik at dat. Ook heel vriendelijke bediening. Daarna nog even geshopped en een mooi beeldje gescoord van die olifant op sokkel.

Rond 15.30 uur moesten we weer verzamelen voor de bus in richting Syracuse, een mooie havenstad vol tempels en ander cultureel vertier. We zijn nu net aangekomen in het Joly Aretusa Hotel. Ditmaal een hotel waar de kamers ook een ligbad hebben. Ik ben Esther dus nu al weer kwijt geraakt, die ligt momenteel te plonzen in water met oranje kleur. (een of andere lekker ruikend goedje ging mee badderen). Morgen cultuur snuiven in Syracuse dus.

~Ger